Bij een geoptimaliseerd / wedstrijd voertuig wilt u het inlaattraject en de motor zo schoon mogelijk houden.
Bij moderne auto’s worden alle vuile stoffen vaak weer terug gezogen het inlaattraject in. Dit dient ervoor de auto zo ‘schoon’ mogelijk te houden. Afgezien van deze ‘schone’ werking voor het milieu wil jij dit als autosport liefhebber eigenlijk niet hebben.
Jij wilt om optimaal te kunnen presteren dat de motor en het luchtinlaattraject zo schoon mogelijk blijven. Dit omdat het lambda signaal en de afstelling van de auto beïnvloed kan worden wanneer de oliedampen aan worden gezogen en verbrand in de cilinder.
Een olie catchtank wordt vaak gemonteerd om ervoor te zorgen dat de olie niet wordt gerecirculeerd. De tank fungeert dan als opvang tank om olie sludge en olie dampen op te vangen. Op een aluminium olie catchtank zitten een aantal aansluitingen waarop slangen kunnen worden aangesloten. Deze slangen zitten bevestigd op de motor waar de dampen van de carter uitkomen. Dit kan bijvoorbeeld op het kleppendeksel zijn of op een andere plaats waar een carterventilatie gemonteerd zit. Dit kan verschillen per voertuig.