Een aluminium catch tank die geschikt is voor brandstof dient als brandstofbuffer voor de toevoer naar de motor. Deze catchtank wordt ook wel swirl pot of catch can genoemd. Zo’n dergelijke brandstof catchtank wordt toegepast wanneer er problemen zijn in de brandstoftoevoer.
Een veel voorkomend en bekend probleem bij raceauto’s is dat er door de brandstofpomp lucht wordt aangezogen in plaats van benzine. Dit komt doordat er in een originele tank de pomp links of rechts gemonteerd zit. Op het moment dat u een lange doordraaiende bocht naar links maakt zal de brandstof in de tank naar rechts stromen. Als dit het geval is, en de pomp zit aan de andere kant in de tank, kan er geen brandstof meer worden aangezogen waardoor de auto stopt met accelereren. Pas op het moment dat de auto weer in een rechte lijn zal gaan rijden zal de brandstof weer terugstromen naar de andere kant in de tank. Vanaf dat moment zal de brandstofpomp weer benzine gaan aanzuigen en de motor weer gaan voeden.
Om dit probleem te tackelen is er een aluminium catchtank bedacht. Deze catchtank dient als brandstofbuffer zodat er altijd voldoende brandstof kan worden aangezogen. De originele brandstofpomp vult dus de catchtank. Vervolgens is er een nieuwe brandstofpomp nodig die aanzuigt vanuit de catchtank en de brandstof naar de motor stuur. De retour van de motor sluit je vervolgens ook aan op de catchtank zodat deze maximale vulling gaat krijgen (van de originele pomp en van de retour van de motor). Daarnaast is er nog een overloop nodig van de catchtank terug naar de originele brandstofpomp.